Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. w Zamościu

  • Zakład Infrastruktury Sieciowej - PGK Zamość
  • Oczyszczalnia Ścieków - PGK Zamość
  • Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów w Dębowcu - PGK Zamość
  • Zakład Transportu Odpadów - PGK Zamość
  • Cmentrz Komunalny w Zamościu - PGK Zamość
  • Zakład Komunalny - PGK Zamość
  • iBOK - PGK Zamość
  • BIP - PGK Zamość
  • Facebook
  • Logo Unia Europejska
  • Zmiana kontrastu
  • Zmiana wielkości czcionki

Marnowanie żywności – jak temu zapobiec?


Każdego roku na wysypiska przywożone są miliardy ton jedzenia, które leży i w zwiększonej ilości wytwarza do atmosfery szkodliwe gazy. Jedna zalegająca tona jedzenia produkuje ich aż 4,5 tony. Należą do nich np. metan, który powstając w ten sposób, tj. z gnijącej żywności, jest nawet 20 razy bardziej szkodliwy niż dwutlenek węgla. Problemem jest nie tylko marnowanie żywności, ale również zużywanie do jej wytworzenia ogromnych ilości wody i energii. I wszystko to w czasach, gdy nadal setki milionów ludzi głoduje na świecie lub nie ma dostępu do wody pitnej w miejscu, w którym mieszka.

Polska zajmuje piątą pozycję na liście państw, które w Unii Europejskiej marnują najwięcej jedzenia. Rocznie to aż 9 milionów ton żywności. Najwięcej strat notuje się w produkcji, następnie w gospodarstwach domowych i dystrybucji. O ile producenci żywności zaczęli już wprowadzać optymalne rozwiązania i tutaj sytuacja poprawia się na lepsze, o tyle w gospodarstwach domowych nadal marnują się ogromne ilości produktów.

Co jest tego przyczyną?

  • przeoczenie terminu przydatności do spożycia,
  • złe przechowywanie,
  • zakup produktów kiepskiej jakości,
  • duże, nieprzemyślane zakupy,
  • zbyt duże porcje podczas posiłków,
  • brak pomysłów na wykorzystanie zakupionych artykułów itp.

Najczęściej wyrzuca się: pieczywo, owoce, wędliny, warzywa, nabiał, mięso.

Spróbujmy nie marnować żywności:

1. Idąc do sklepu przygotujmy listę zakupów, w oparciu o przeprowadzony przegląd szafek, lodówki i zaplanowane posiłki.

2. Zadbajmy o właściwe przechowywanie produktów:

  • owoce i warzywa – większość z nich przechowujemy umyte i osuszone (z wyjątkiem owoców sezonowych: malin czy truskawek) w dolnej szufladzie lodówki. Nie chowamy do niej owoców egzotycznych (mango, banany), pomidorów, ogórków.
  • wędliny, rozpakowane z folii i włożone do szklanego pojemnika, szczelnie zamykanego, przechowujemy na środkowej półce w lodówce,
  • sery układamy na środkowej półce lodówki, natomiast jogurty, kefir, śmietanę, mleko, trzymamy na najwyższej półce. Jajka, których nie myjemy, możemy trzymać na półkach na drzwiach.
  • dania ugotowane z zapasem, na przykład na obiad, przechowujemy maks. 2-3 dni w szczelnie zamkniętym pojemniku lub garnku, na środkowej półce lodówki,
  • produkty sypkie: kasze, mąki, możemy przepakować do szklanych lub plastikowych opakowań,
  • pieczywo najlepiej przechowuje się w drewnianym chlebaku, w lnianych lub papierowych torebkach, foliowe opakowania sprzyjają tworzeniu się pleśni. Nadmiar pieczywa można zamrozić. Wygodnie jest je wcześniej pokroić.

3. Sprawdzajmy termin przydatności do spożycia produktu, który chcemy kupić.

4. Kupujmy artykuły z końcowym terminem ważności. Mają często obniżone ceny, z uwagi na krótki termin przydatności, ale nadal są dobre i wartościowe. Oszczędzamy pieniądze i zapobiegamy wyrzuceniu dobrych produktów na śmietnik.

5. Wybierajmy artykuły wysokiej jakości. Uważnie czytajmy etykiety i zwracajmy uwagę na skład, aby nie okazało się później, że zakup nie spełnia naszych oczekiwań, przez co ostatecznie ląduje w śmieciach.

6. Nakładajmy odpowiedniej wielkości porcje posiłków. Lepiej nałóżmy sobie na talerz mniej i sięgnijmy po dokładkę, niż za dużą porcję, której nie zjemy i wyrzucimy do kosza.

7. Gotujmy bez reszty i z resztek. Gotowanie bez reszty, czyli tak, aby wykorzystać produkty w całości, a także gotowanie z resztek (choć to może brzmi mało ciekawie), stało się bardzo modne. Warto spróbować, często okazuje się, że nagle tworzymy nowe, fantastyczne dania.

8. Zamrażajmy. Mrożenie jest uważane za najbezpieczniejszą formę przechowywania żywności. Mrozić można niemal wszystko, ważne, aby na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Nie wolno zamrażać tego samego produktu dwukrotnie. Produkty rozmrożone natychmiast przyrządzamy, poddając je obróbce termicznej.

9. Róbmy zakupy u lokalnych rolników i nie zostawiajmy „samotnych bananów”. Dzięki temu owoce czy warzywa, które przez swój nieidealny wygląd, niespełniający norm dużych punktów handlowych, nie zostaną przez nie odrzucone, nie trafią do śmieci i nie zwiększą ilości zmarnowanego pożywienia. Podobnie ma się sprawa z owocami czy warzywami, które mają jakieś mankamenty, np. banan oderwany od kiści, piegowata skórka, pokrzywiony kształt itd. Takie produkty są nadal pełnowartościowe, zawierają cenne witaminy i minerały.

10. Róbmy domowe przetwory. Kiszenie, wekowanie, konserwowanie, suszenie to sposób na sezonowe warzywa i owoce przez cały rok, a nawet 2-3 lata, bo tyle można przechowywać przetwory w spiżarni.

11. Dzielmy się jedzeniem z innymi. Jeśli zostało nam za dużo, zaprośmy znajomych, rodzinę, zanieśmy sąsiadom. Znajdźmy potrzebujących, którym tego posiłku brakuje.


Szanujmy nasze pieniądze, czas, wodę i energię. Konsumujmy rozsądnie. Nie marnujmy jedzenia.